Reklám, reklám, ez mindig hat rám!

Genval, 2016. május 24Reklám, reklám, ez mindig hat rám! Régóta foglalkoztatott már fogyasztói társadalmunknak ez a rákfenéje, amelyet sehogy sem tud befogadni a gyomrom. Mi az alapvető gond a reklámmal? Az, hogy hazugság.

Hm, ez elég közhelyesen hangzik, de nézzük csak meg közelebbről, hogy mit is értek ezalatt. Képzeljük el, hogy egy csinos fotómodellhölgy egy szép napon befárad egy cég irodájába, és aláír egy szerződést. Nem sokkal ezt követően bevonul egy stúdióba, álmosolyt erőltet az arcára, miközben maga mellé tart egy palack ásványvizet. A szlogen legyen mondjuk az, hogy ‘Finom és egészséges.’ Ivott a hölgy valaha a vízből? Nem. Garantálta a szerződés, hogy azt fogja ezentúl fogyasztani? Nem. Nem problémás akkor a víz és a modell együttes szerepeltetése, amely azt sugallja, hogy aki ilyen vizet iszik, az maga is olyan szép lesz, mint a modell? De nem is kell ezt sugallnia, a lényeg az, hogy a reklám hatásra fogyasztásra sarkall, miközben a valóságban semmi köze a modellnek a vízhez. Én ezt nem tudom másnak, mint arcpirító hazugságnak. Mások ezt reklámnak nevezik, és az orrom alá dörgölik a törvényeket, hogy ez bizony legális. És sajnos igazuk van.

Mint fentebb látható, számomra összeegyeztethetetlen ellentmondás van a reklám, és az egyenesség között.  És mindez annyira a hétköznapi társadalmi életünk mindennapjainak részévé vált, hogy vajmi keveset lehet ellene tenni. Ki vagyunk szolgáltatva a fogyasztói ízlésdiktatúra, és a rejtett pszichológiai ösztönöknek, amelyeket gátlástalanul ki lehet használni – mondjuk reklám célra.

És ne legyenek kétségeink, mindig lesznek jótét lelkek, akik ezt ki is fogják használni. Üdvözöllek 2016-ban!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s